Annemarija Gulbe, Konstantīns Žukovs: Mūsdienu fotogrāfijas vēstures II / Contemporary Histories of Photography II

No 5. jūlija līdz 16. augustam ISSP Galerijā Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 ietvaros notika otrā daļa divu izstāžu ciklam “Mūsdienu fotogrāfijas vēstures”, kurā atspoguļotas vairāku mākslinieku versijas un interpretācijas par vietējās fotogrāfijas vēstures rakstīšanas procesiem. 

From July 5 to August 16 the ISSP Gallery hosted the second part of the exhibition cycle Contemporary Histories of Photography as part of the Riga Photography Biennial 2024, bringing together several artists' perspectives and interpretations on the process of writing a local history of photography. 

Mūsdienu fotogrāfijas vēstures II, Arterritory.com
Indiscernible Identity, review of Riga Photography Biennale, Echo Gone Wrong
Fotogrāfijas antikvārās un kritiskās vēstures, Daniela Zālīte, fotokvartals.lv
Photo reportage from ‘Contemporary Histories of Photography II', Echo Gone Wrong
Mūsdienu fotogrāfijas vēstures II ISSP Galerijā, LTV Kultūra ziņas

LV

Latvijas fotogrāfijas pētnieku 21. gadsimta uzdevums ir vienlaikus konstruēt un dekonstruēt – aizpildīt plašus “baltos plankumus” un kritiski pārskatīt līdzšinējos naratīvus. Izstāžu ciklā izcelta ikvienas vēstures versijas subjektivitāte un dažādas vietējās fotogrāfijas mazāk zināmas šķautnes. Izstādes “Mūsdienu fotogrāfijas vēstures II” autori ir Annemarija Gulbe un Konstantīns Žukovs. Laikmetīgie mākslinieki radījuši jaunus darbus dialogā ar dažādu periodu fotogrāfiem un fenomeniem. Viņu alternatīvās vēstures interpretācijas un pieturpunkti izgaismo perspektīvu dažādību un piedāvā atkāpties no iespējami didaktiskas kanona versijas.

Annemarijas Gulbes veidotā instalācija "Kad sabraucām kopā un skatījāmies, atkal bijām laimīgi" izgaismo ceļus kā simbolu Latvijas ainavā un tās dokumentācijā, aplūkojot fotogrāfa, operatora un režisora Ulda Brauna mantojumu – fotogrāfijā, kā arī viņa vienīgajā spēlfilmā "Motociklu vasara" (1975). Brauna plašais fotogrāfiskais arhīvs atspoguļo pēckara Latvijas vidi un viņam pašam noderējis filmēšanas vietu izvēlei. Gulbe akcentē dokumentālās pieejas un montāžas poēzijas pārklāšanos vietas identitātes veidošanā, un aicina atskatīties atpakaļskata spogulī. Savukārt Konstantīns Žukovs darbā ""Melnā neļķe: gadījuma analīze nr. 1." turpina jau uzsākto māksliniecisko izpēti par kvīru vēsturi Latvijā, šoreiz pievēršoties Latvijas Nacionālajai Operai kā ēka, pilsētvides daļa un kopiena. Atsaucoties uz Čaikovska baletu “Gulbju ezers” un izmantojot grupas "alejas" skaņu celiņu, Žukovs akcentē vēstures noklusēto un cenzēto pusi – personiskus stāstus, kas netiek izcelti ne ģimenes albumos, ne oficiālos vizuālos arhīvos, bet drīzāk lasāmi starp rindiņām.

Annemarija Gulbe (1997) strādā ar fotogrāfiju, video un instalāciju. Absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļu, apguvusi fotogrāfiju ISSP Skolā un Andreja Granta studijā. Viena no Kim? Open Call konkursa laureātēm (2023), BDO Jauno mākslinieku balvas finālistēm (2023), saņēmusi Grand Prix laikmetīgās mākslas biennālē Jeune creation Européene Parīzē (2019) un FK balvu kā labākā jaunā latviešu fotogrāfe (2018). Nesenās personālizstādes: “Gribi tici, gribi netici” Kim? Laikmetīgās mākslas centrā (Rīga, 2024), “Zem iežu velvēm kupolveida struktūrās" (Kuldīgas novada mākslinieku rezidence, Alsunga, 2023), "Izaicinājums pārmantojamībai" galerijā Look! (Rīga, 2023); “Love re-search” ISSP galerijā (Rīga, 2020). 

Konstantīns Žukovs (1990) dzīvo un strādā starp Rīgu un Londonu. Viņa radošās prakses pamatā ir pierakstītas un mutvārdu vēstures izpēte, pētot dažādas piesaistes un seksualitātes formas – no islāma zelta laikmeta homoerotiskās dzejas līdz viņa dzimtenes, Latvijas, maz izpētītai un dokumentētai kvīru vēsturei. Pēdējā laikā Žukovam notikušas personālizstādes NEVEN galerijā Londonā (2024) un ISSP galerijā Rīgā (2022), kā arī darbi izstādīti Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā un Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā (2024), MO muzejā Viļņā (2024), Cromwell Place galerijā Londonā (2022). Žukova darbi ir publicēti tiešsaistē un drukātā veidā, tostarp i-D, CAP74024 un Maskavas progresīvajā LGBTQ+ izdevumā Открытые (o-zine.ru).

Izstāžu cikla kuratore – Liāna Ivete Žilde. Vienotu notikuma scenogrāfiju veidojusi māksliniece Liene Pavlovska, atsaucoties uz vēsturisko cianotipijas tehniku. Berga Bazāra ārtelpā redzamie objekti veido vēl vienu interpretācijas slāni mazāk un vairāk zināmiem attēliem no dažādiem periodiem Latvijas fotogrāfijā. 

Izstādes laikā norisinājās arī publiskā programma – kino vakars ar Ulda Brauna "Motociklu vasaru" (1975) un Dārtas Ceriņas lekciju, radošā cianotipiju darbnīca ar mākslinieci Līvu Veiguru, kā arī izstrādātas īpašas darba lapas apmeklētājiem.

Izstādes partneri un atbalstītāji: Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Sabiedrības integrācijas fonds, Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejs, Mystero muzejs, Groglass, tipogrāfija “Adverts”, Valmiermuižas alus darītava, Arterritory.com, Echo Gone Wrong, NOBA. Izstāžu cikls ir daļa no Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 programmas. 

Izstādes kuratoriālā koncepcija tapusi Latvijas Mākslas akadēmijas Kuratoru studiju maģistra programmas, kā arī Latvijas Zinātnes padomes Valsts pētījumu programmas "Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai" projekta "Identitāšu ainavas: vēsture, kultūra un vide" / IDEUM (Nr. VPP-LETONIKA-2021/1-0008) ietvaros.

EN

The task of Latvian photography researchers in the 21st century is to construct and deconstruct simultaneously – to fill extensive “blank spaces” and critically review existing narratives. The exhibition cycle highlights the subjectivity of every version of history and various facets of local photography. Contemporary artists have created new works in dialogue with photographers and phenomena from different periods. Their alternative historical interpretations illuminate the diversity of perspectives and offer a departure from a potentially didactic canonical version.

Annemarija Gulbe’s installation highlights roads as symbols in the Latvian landscape, exploring the legacy of photographer, cinematographer, and director Uldis Brauns – both in photography and in his only feature film ‘Motociklu vasara’ (Motorcycle Summer, 1975). Brauns’ extensive photographic archive is locally unique in its humanistic reflection of the post-war Latvian environment. Gulbe emphasizes the intersection between documentary approaches and the poetry of montage in forming a place’s identity. Meanwhile, Konstantin Zhukov continues his artistic research on queer histories in Latvia, this time focusing on the Latvian National Opera as a stage, an urban locale, and a community. Referencing Tchaikovsky’s ballet ‘Swan Lake’ and using a soundtrack by the band ‘alejas,’ Žukovs highlights the unspoken and censored aspects of history – personal stories that are often hidden in family albums or official visual archives, but can rather be read between the lines.

Annemarija Gulbe (1997) works with photography, video and installations. She graduated from the Department of Visual Communication at the Art Academy of Latvia and studied photography at the ISSP School and Andrejs Grants’ Studio. She was one of the winners of Kim? Open Call (2023), was a finalist in the BDO Young Artists Awards (2023) and received the Grand Prix and residency at the contemporary art biennial Jeune creation Européene in Paris (2019), and the FK Prize as best young Latvian photographer (2018). Her most recent personal exhibitions include: Under Stone Vaults in Domed Structures (Kuldīga Municipality Artists’ Residence, Alsunga, 2023), Challengeable Heritability at Look!  Gallery (Riga, 2023); Love Re-search at the ISSP Gallery (Riga, 2020) and the photography festival Organ Vida (Zagreb, 2019).

Konstantin Zhukov (1990) lives and works between Riga and London. Zhukov’s artistic practice takes inspiration from various texts and literary sources – from homoerotic poems of the Islamic Golden Age to the love letters of Oscar Wilde and Foucault’s work on sexuality. Using literary texts as a starting point to aid in the unveiling of personal stories that explore different forms of love, attachment and sexuality, his work strives to arouse the imagination and provoke curiosity through a highly charged symbolic language. After graduating from the Riga Secondary School of Design and Art, Zhukov continued his studies at the Central Saint Martins College of Art and Design and the London College of Communication in the United Kingdom.

Curator – Liāna Ivete Žilde. The scenography of the event was created by artist Liene Pavlovska, referring to the historical cyanotype technique. The objects displayed in the outdoor space of Bergs Bazaar form another layer of interpretation for more or lesser known images from various periods in Latvian photography. 

Partners and supporters of the exhibition:  State Cultural Capital Foundation, Riga State City Council, Society Integration Foundation, Museum of the History of Riga and Navigation, Mystero Museum, Artglass, printing house “Adverts”, Valmiermuiža Craft Brewery, Arterritory.com, Echo Gone Wrong, NOBA. The cycle of exhibitions is a part of the Riga Photography Biennial 2024 programme.

The curatorial concept of the exhibition has been developed within the project "Landscapes of Identities: History, Culture and Environment" / IDEUM (Nr. VPP-LETONIKA-2021/1-0008) of the State Research Programme "Letonika for the Development of Latvian and European Societies" of the Latvian Research Council.

Header image: Foto: Konstantīns Žukovs, no darba